A Novotradetől a világhírig: Magyar játékok, amikre büszkék lehetünk

0
3

Amikor a globális videojáték-iparról beszélünk, hajlamosak vagyunk a japán és amerikai óriásokra, vagy éppen a szomszédos Lengyelország büszkeségére, a CD Projekt RED-re gondolni. Pedig ha egy kicsit alaposabban körülnézünk a saját virtuális kertünkben, meglepően gazdag és termékeny talajra bukkanunk. A magyar videojáték-fejlesztés története tele van úttörő ötletekkel, nemzetközi sikerekkel és elfeledett gyöngyszemekkel. Ez az írás arra tesz kísérletet, hogy lerántsa a leplet néhány olyan hazai alkotásról és stúdióról, amelyekre méltán lehetünk büszkék.

 

A 8-bites hőskor: A Novotrade és az első fecskék

Minden magyar gamernek, aki a 80-as években volt gyerek, ismerősen cseng a Novotrade neve. A vasfüggöny mögött, szinte a semmiből felépített stúdió a korszak egyik legfontosabb európai fejlesztőcégévé nőtte ki magát. Ők voltak azok, akik megmutatták, hogy a magyar kreativitás és mérnöki tudás a digitális szórakoztatás világában is képes maradandót alkotni. Bár sokszor külföldi megrendelésre dolgoztak, olyan legendás címek fűződnek a nevükhöz, mint a Commodore 64-re készült Life is a Beach vagy az Impossible Mission II.

A Novotrade talán legnagyobb nemzetközi dobása azonban a Sega számára fejlesztett Ecco the Dolphin sorozat volt. A csodálatos vízi világban úszkáló, rejtélyeket megoldó delfin kalandja világszerte játékosok millióit bűvölte el, és sokan talán nem is sejtik, hogy a játék mögött magyar fejlesztők álltak. A Novotrade (későbbi nevén Appaloosa Interactive) bebizonyította, hogy a közép-európai régióból is lehet világszínvonalú konzolos játékokat szállítani.

 

A kilencvenes évek és az új generáció: Az Imperium Galactica felemelkedése

A rendszerváltás utáni években új szelek kezdtek fújni a hazai játékiparban. A PC-k elterjedésével új lehetőségek nyíltak, és megjelentek azok a stúdiok, amelyek a mai napig meghatározóak. Ezek közül is kiemelkedik a Digital Reality (eredetileg Amnesty Design), amely 1997-ben letette az asztalra a magyar játékfejlesztés egyik sarokkövét, az Imperium Galactica című játékot.

Ez a 4X stratégiai játék (explore, expand, exploit, exterminate) komplexitásával, mélységével és lenyűgöző, korát megelőző hangulatával azonnal belopta magát a stratégák szívébe. A folytatás, az Imperium Galactica II: Alliances pedig minden téren felülmúlta elődjét, és a mai napig a műfaj egyik megkerülhetetlen klasszikusának számít, amelyet a rajongók közössége tart életben.

Szintén ebben az időszakban tette le a névjegyét a Stormregion csapata, akik a valós idejű stratégiák világába hoztak frissességet. A S.W.I.N.E. humoros, rajzfilmes világa és a Codename: Panzers sorozat komoly, második világháborús hadszínterei egyaránt óriási népszerűségre tettek szert, különösen Európában.

 

A modern kor nemzetközi sikerei: A Van Helsingtől a Crysisig

A 2000-es évek után a magyar játékipar még inkább a nemzetközi vérkeringés részévé vált. A budapesti székhelyű NeocoreGames az akció-RPG műfajban szerzett magának világhírnevet. A The Incredible Adventures of Van Helsing trilógia egy sötét, gótikus-steampunk világba kalauzolta a játékosokat, amely Bram Stoker klasszikusát gondolta újra. A játék sikere után a stúdió a Warhammer 40,000 univerzumban is bizonyított a Martyr című játékkal, legutóbb pedig az Artúr-mondakört dolgozták fel a King Arthur: Knight’s Tale című taktikai RPG-ben.

Nem mehetünk el szó nélkül a Zen Studios mellett sem, akik a digitális flipperjátékok koronázatlan királyaivá váltak. A Pinball FX sorozatuk olyan óriási márkákkal működött együtt, mint a Star Wars, a Marvel vagy a Jurassic Park, és ezzel egy rétegműfajt tettek világszerte elérhetővé és népszerűvé.

Sokan talán nem tudják, de a grafikai csúcstechnológiájáról híres Crytek (a Crysis sorozat fejlesztője) éveken át tartott fenn egy komoly fejlesztőstúdiót Budapesten. A magyar csapat oroszlánrészt vállalt a Crysis Warhead fejlesztésében, amely a mai napig a PC-s grafika egyik tesztprogramjának számít.

 

Az indie forradalom: Kreativitás és szenvedélyprojektek

Az utóbbi évtizedben a független, azaz “indie” fejlesztők vették át a stafétát, akik kisebb csapataikkal, de annál nagyobb kreativitással és szenvedéllyel alkotnak. Ennek a vonalnak a legfényesebb csillaga kétségkívül a The Wild Gentlemen csapata és a Chicken Police – Paint it RED! című játékuk. Ez a film noir hangulatú, állatszereplős detektívtörténet egyedi vizuális stílusával, briliáns párbeszédeivel és profi szinkronjával nemzetközi kritikai sikert aratott, és számos díjat bezsebelt.

De nem a Chicken Police az egyetlen említésre méltó indie siker. A Codex of Victory a körökre osztott stratégiák rajongóinak nyújtott minőségi szórakozást, míg a Lost Pilgrims Studio Vagrus – The Riven Realms című játéka egy kíméletlen, sötét fantasy világba kalauzolja a kereskedő-felfedezőket. Ezek a projektek bizonyítják, hogy a magyar kreativitás nem csak a nagy stúdiókban, hanem a kisebb, szenvedélyes csapatokban is kiapadhatatlan.

Leave a reply